Isnin, 22 April 2013

BACKUP & RESTORE APA TUJUAN SEBENAR..??? Part 2


Continue Episod yang lepas....HUH panjang gak niy...(*___^)3 
part 1 backup mai part 2 restore plak..

Apa itu restore..??? takpe senang aq citer abis tak gaduh pikiq

Pengertian System Restore

System Restore adalah utility untuk mengembalikan konfigurasi (rekonfigurasi) sistem komputer ke bentuk konfigurasi yang telah berlaku sebelumnya. Ini merupakan salah satu ciri-ciri (utility) dalam OS Windows yang sangat berguna.

Fungsi ciri-ciri System Restore ini "agak mirip" dengan fungsi pada pilihan "Last Known Good Configuration" yang ada didalam Advance Startup Option (F8). Sila baca artikel penuh nya.
Proses "pemulihan" oleh System Restore memerlukan masa rekonfigurasi yang relatif singkat, dengan ditambah restart sistem.

Tidak ada software pihak-ketiga (third-party) yang mampu melakukan hal ini, terkecuali menggunakan software backup sistem dengan menggunakan file-backup yang sudah dibuat sebelumnya, yang biasanya mempunyai file-size sangat besar, serta memerlukan waktu pemulihan yang cukup lama.


Apa Tujuan Sebenar Restore...???

Tujuan Menggunakan System Restore

System Restore akan sangat membantu apabila terjadi situasi di mana sistem gagal melakukan suatu fungsi tertentu, yang disebabkan adanya perubahan dalam registry Windows. Banyak perkara boleh menjadi penyebabnya.

Penyebab yang paling umum adalah perubahan (penambahan) file-registry selepas pemasangan suatu program aplikasi. Situasi seperti ini sering ditandai dengan kegagalan Windows melakukan perintah atau ciri-ciri tertentu, atau munculnya suatu Pesan_Error, Warning_box, atau berlakunya keadaan Freze (hang), bahkan Crash (bluescreen).

Tidak mudah mencari penyebab mengapa timbul problem diatas. Dalam keadaan seperti ini, System Restore kadang boleh menjadi penyelesaian segera dan paling mudah. Bahkan untuk user yang tidak mengenal selok-belok sistem sekalipun.Dan ini sebaiknya dicuba, sebelum memutuskan menghubungi seorang juruteknik komputer.


Catatan:

Sering terjadi, ada "juruteknik" yang menyarankan untuk mematikan System Restore. Apapun alasannya, ini adalah tindakan (yg menurut Aq) yang sangat keliru. Sebab disaat sistem Windows mengalami gagal loading disebabkan berubahnya konfigurasi sistem (misalnya, selepas pasang atau uninstal program aplikasi atau driver, atau oleh sebab lain), maka tidak ada lagi yang boleh dilakukan oleh user untuk retrace (kembali) ke konfigurasi sebelumnya (yang normal).

ok settle bab niy kalu ade komen add aq kat FB... Akmal Eyemirror 
tak pun kalu rajin skit add aq kt email akmalrazin94@gmail.com 



1 ulasan:

  1. Backup And Restore Apa Tujuan Sebenar..??? Part 2 >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Backup And Restore Apa Tujuan Sebenar..??? Part 2 >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Backup And Restore Apa Tujuan Sebenar..??? Part 2 >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    BalasPadam