Ahad, 12 Mei 2013

BAGAIMANA NAK PERIKSA NIC ROSAK..???(^_^)3

Kad Antara Muka Rangkaian atau NIC membolehkan komputer anda untuk menyambung ke router, suis, atau hub.
 Kad ini adalah penting untuk mewujudkan sambungan kepada rangkaian berwayar atau untuk antara muka dengan modem jalur lebar.
 Jika NIC kad tidak menunjukkan cahaya aktiviti hijau,komputer mungkin akan mengalami kegagalan perkakasan disebabkan oleh sama ada NIC, rangkaian, atau slot atau port pada komputer.
 Cara yang paling mudah untuk memeriksa jika anda mempunyai NIC yang rosak adalah untuk membuang kad daripada slot atau pelabuhan dan untuk memasukkan kad ke dalam slot yang berbeza atau pelabuhan di komputer atau untuk memasukkan kad ke komputer kedua.

BEGINI CARA-CARA NYA:

KELUARKAN KAD DARI KOMPUTER(DALAMAN)

1.Memeriksa kad NIC. Pastikan kabel ethernet itu dikunci ke dalam port kabel. Masukkan semula kabel jika ia merasakan longgar.

2.Klik butang "START", kemudian "CONTROL PANEL." Klik pada "DIVICE MANAGER

3.Cari dan kembangkan "NETWORK ADAPTERS"

4.Memeriksa Network Adapters. Jika mana-mana perkara-perkara yang mempunyai ikon kuning atau merah muncul daripada icon network, ia menunjukkan bahawa terdapat isu pemacu atau IRQ, yang bermakna masalah yang perlu dipecahkan. Ini menunjukkan bahawa komputer tidak mempunyai NIC yang buruk. Jika tidak ada adapter yang disenaraikan, mungkin mempunyai NIC yang buruk. Teruskan dengan Seksyen 2.

MASUKKAN KE DALAM SLOT BERBEZA 

1.Menutup komputer. Buang semua kabel dan kord kuasa daripada komputer. Memakai sarung tangan  anti-statik komputer.

2.Membuka casing itu. Cari NIC dan keluarkan skru yang mengunci kad untuk slot motherboard.

3.Menukar NIC ke tempat slot NIC yang lain.

MASUKKAN KE DALAM SLOT,PORT,ATAU KOMPUTER

1.Cari slot kosong pada motherboard atau port luaran terbuka, jika berkenaan.

2.Memasukkan peranti. Jangan skru dalam kad dalaman, tetapi memastikan bahawa ia kekal dalam 
slot.

3.Memasukkan kabel rangkaian. Jika memasang kad dalaman, masukkan semula semua kabel yang diperlukan untuk mengendalikan komputer, kemudian reboot komputer. Jika memasang kad luar, Windows secara automatik mengesan kad. Jika tidak, langkau ke Langkah 5.

4.Membolehkan Windows peluang untuk mengesan kad. Jika ia tidak, menutup komputer, mengeluarkan semua kabel, dan mengeluarkan NIC dari motherboard.

5.Masukkan kad ke komputer lain. Jika memasang kad dalaman, ikut prosedur yang sama yang digariskan sebelum ini. Jika kad tidak berfungsi pada komputer kedua, NIC itu rosak dan perlu diganti.





0 ulasan:

Catat Ulasan